Terminator : Untuk Penggemar CLI

Friday, September 26, 2008

Sudah biasa dengan aplikasi terminal? Sudah biasa dengan "sudo" dan kata arahan linux yang asas? Jika sudah biasa (dan saya harap anda sudah biasa), hari ini mari berkenalan dengan terminator, aplikasi yang membenarkan multiple terminal dalam 1 tetingkap [lihat imej diatas].

Tidak seperti terminal biasa yang hanya mempunyai satu terminal untuk satu tetingkap, terminator membenarkan pengguna menambah ruang terminal dalam tetingkap yang sama - secara mendatar (horizontal) atau menegak (vertical). Hanya perlu right click pada terminal dan pilih split horizontally atau split vertically dan ruang terminal baru akan muncul.

Kebaikan.

Anda mungkin bertanya, apa kebaikannya mempunyai multiple terminal dalam 1 tetingkap. Tanpa perlu bertukar ke tetingkap terminal lain, terminator semestinya menambahkan produktiviti jika anda seorang programmer yang perlu compile fail tertentu dalam direktori yang berbeza. Kadang kala menukar tetingkap sahaja mengganggu konsentrasi dan fokus jika tidak kena gaya. Terminator akan menjimatkan masa dan menambahkan fokus ketahap maksima.

Jika anda seorang pengguna ubuntu yang biasa dengan terminal, sudah tentu anda perasan bahawa terdapat waktu-waktu tertentu yang memerlukan anda membuka terminal baru untuk memasukkan command baru. Terminator pastinya mengurangkan masa, memudahkan dan menyenangkan kerja anda.

Cara install:

sudo apt-get install terminator

Mungkin dunia CLI (command line interface) anda akan berbeza selepas mencuba terminator. Enjoy!



0 comments: